نظام رتبه ‌بندی تایمز Times Higher Education (THE)  

 
     نظام رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است و هر ساله رتبه بندی جامعی از بررسی اطلاعات بیش از 2600دانشگاه از 93 کشور جهان ارایه می دهد نخستین بار در سال 2004 میلادی پایگاه تایمز با همکاری پایگاه QS لیست برترین دانشگاه‌های جهان را منتشر نمودند و با اتمام همکاری این دو پایگاه، تایمز بصورت مستقل از سال ۲۰۱۰  اقدام به ارزیابی مراکز علمی نمود.
 رتبه بندی جهانی تایمز به صورت سالانه به ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد. این نظام رتبه بندی دارای چندین مدل ارزیابی است که علاوه بر رتبه بندی جهانی، رتبه بندی موضوعی ۱۱ گانه نیز منتشر می‌کند.در رتبه بندی جهانی معیارهایی از جمله آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی با ۱۳ شاخص عملکردی در نظر گرفته می‌شوند و در رتبه بندی موضوعی نیز در حوزه موضوعی مهندسی و فناوری، علوم زیستی، علوم طبیعی، هنر و علوم انسانی، بهداشت و بالینی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، روانشناسی، آموزش و حقوق دانشگاه‌های برتر جهان را معرفی می‌کند.
این موسسه علاوه بر وب سایت خود،دارای مجله ای است که اخبار،تحلیل‌‌‌‌‌‌های کارشناسی وگفتگو‌هاو...را نیز در حوزه اموزش عالی در دو قالب مخصوص انگلستان و نیز قالب جهانی منتشر می‌شود.
مهمترین معیارها‌ی این نظام رتبه بندی،اموزش،پژوهش،استنادات‌،درامد صنعتی و وجه بین المللی است.هرکدام از این معیار‌ها نیز دارای شاخص‌هایی هستند.
این رتبه بندی از 13 شاخص به شرح جدول زیر در قالب 5 معیار کلی آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد بهره گرفته است.

رتبه بندی تایمز 2025

معیارها

شاخص ها

آموزش

(وزن ۲۹/۵ درصد)

محیط پژوهشی (وزن ۲۹ درصد)

کیفیت پژوهش (وزن ۳۰ درصد)

صنعت(وزن ۴درصد)

وجهه بین‌المللی

(وزن ۷/۵درصد)

شهرت آموزش:

15درصد

شهرت پژوهشی:

18درصد

تأثیر استناد:

15 درصد

درآمد صنعت:

2 درصد

نسبت دانشجویان بین‌المللی:

۲/۵درصد

نسبت استاد به دانشجو:

۴/۵درصد

درآمد پژوهشی:

5/5درصد

قدرت پژوهش: 5درصد

پروانه های ثبت اختراع:

2 درصد

نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی:

۲/۵درصد

نسبت دانشجویان دکترا به لیسانس: 2درصد

بهره‌وری پژوهشی:

5/5درصد

برتری پژوهشی: 5درصد

همکاری بین‌المللی:

۲/۵درصد

نسبت مدارک دکترا به اعضای هیأت علمی:

5/5درصد

تاثیر پژوهش:

5درصد

درآمد سازمانی:

۲/۵درصد