نظام رتبه ‌بندی تایمز Times Higher Education (THE)  

 
     نظام رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است و هر ساله رتبه بندی جامعی از بررسی اطلاعات بیش از 2600دانشگاه از 93 کشور جهان ارایه می دهد نخستین بار در سال 2004 میلادی پایگاه تایمز با همکاری پایگاه QS لیست برترین دانشگاه‌های جهان را منتشر نمودند و با اتمام همکاری این دو پایگاه، تایمز بصورت مستقل از سال ۲۰۱۰  اقدام به ارزیابی مراکز علمی نمود.
 رتبه بندی جهانی تایمز به صورت سالانه به ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد. این نظام رتبه بندی دارای چندین مدل ارزیابی است که علاوه بر رتبه بندی جهانی، رتبه بندی موضوعی ۱۱ گانه نیز منتشر می‌کند.در رتبه بندی جهانی معیارهایی از جمله آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی با ۱۳ شاخص عملکردی در نظر گرفته می‌شوند و در رتبه بندی موضوعی نیز در حوزه موضوعی مهندسی و فناوری، علوم زیستی، علوم طبیعی، هنر و علوم انسانی، بهداشت و بالینی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، روانشناسی، آموزش و حقوق دانشگاه‌های برتر جهان را معرفی می‌کند.
این موسسه علاوه بر وب سایت خود،دارای مجله ای است که اخبار،تحلیل‌‌‌‌‌‌های کارشناسی وگفتگو‌هاو...را نیز در حوزه اموزش عالی در دو قالب مخصوص انگلستان و نیز قالب جهانی منتشر می‌شود.
مهمترین معیارها‌ی این نظام رتبه بندی،اموزش،پژوهش،استنادات‌،درامد صنعتی و وجه بین المللی است.هرکدام از این معیار‌ها نیز دارای شاخص‌هایی هستند.
این رتبه بندی از 13 شاخص به شرح جدول زیر در قالب 5 معیار کلی آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد بهره گرفته است.

رتبه بندی تایمز

وزن معیار

معیار

شاخص

وزن شاخص

30

آموزش

بررسی شهرت اموزش

15

نسبت مدرک دکترا به تعداد اعضای هیئت علمی

6

نسبت تعداد کل دانشجویان کارشناسی به اعضای هیئت علمی

4.5

نسبت مدرک دکترا به کارشناسی ارائه شده توسط موسسه

2.25

درامد موسسه نسبت به اعضای هیئت علمی

2.25

20

پژوهش

بررسی شهرت پژوهش

18

درامد پژوهش

6

نسبت مقالات به تعداد اعضای  هیئت علمی

6

30

استنادات

تاثیر میانگین تعداد استنادات به ازای مقالات منتشر شده

30

2.5

درامد صنعتی

درامد پژوهشی حاصل از صنعت

2.5

نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی به بومی

2.5

7.5

وجهه بین المللی

نسبت دانشجویان بین المللی به بومی

2.5

سهم مقالات منتشر شده با نویسندگان همکار بین المللی

2.5