در سالهای اخیر رتبه بندی های دانشگاهی اهمیت فراوانی در جوامع بین الملل کسب کرده اند. رتبه بندی گسترده از سال 2003 با رتبه بندی جهانی شانگهای شروع و پس از آن با نظام های دیگر رتبه بندی مانند نظان رتبه بندی کیو اس یا نظام رتبه بندی تایمز فضا برای گسترش بیش از پیش به صورت تصاعدی افزایش یافت.
واحد رتبه بندی ،به فعالیت "حضور و ارتقاء رتبه دانشگاههای علوم پزشکی کشور در نظامهای رتبهبندی بینالمللی" میپردازد. این فعالیت در راستای اهداف و برنامههای کلان اسناد بالادستی، ماده 93 فصل 20 برنامه هفتم توسعه، سیاستهای کلی برنامه پنجساله هفتم به منظور تحقق حضور و ارتقاء رتبه دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مرکز ارتقاء رتبه دانشگاهها به جایگاههای زیر 500 در نظامهای رتبهبندی بینالمللی معتبر است. در این راستا، بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان "رکود دار در رسیدن به رتبههای بالا در دانش و فناوریهای مهم" به عنوان یک راهنمای کلیدی و همچنین سیاستهای دیپلماسی علمی کشور، از جمله دستیابی به مرجعیت علمی، بینالمللی شدن دانشگاههای علوم پزشکی، جذب سرمایههای خارجی، جلب نظر دانشجویان بینالمللی و افزایش همکاریهای جهانی مورد تاکید قرار گرفته است.
نظامهای رتبهبندی به عنوان ابزارهای معتبر و رایج برای نمایش برتریهای آموزشی، پژوهشی و تجاری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سطح جهانی شناخته میشوند. در سطح بینالمللی، نظامهای متعددی وجود دارد که هر یک با رویکردها و شاخصهای متفاوت به ارزیابی دانشگاهها میپردازند. برخی از این نظامها، از جمله تایمز، شانگهای، کیواس، لایدن و وبومتریکس، به دلیل شهرت و محبوبیت بیشتر خود، توجه ویژهای را به خود جلب کردهاند.
نظامهای رتبه بندی بینالمللی دانشگاهها متأثر از رقابتهای شدید دانشگاهها در سطح ملی و بین المللی در راستای اهدافی چون: ارتقای کیفیت دانشگاهها، مشارکت دانشگاهها در انتقال علم و دانش به جامعه علمی و راهنمایی و جذب دانشجویان و ... ایجاد شده اند . رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات، بخش لاینفک نظامهای آموزش عالی محسوب می شود و با ارزیابی هدفمند، ساختاریافته و دقیق عملکرد دانشگاهها، ارتقای کیفیت آنها تداوم می یابد. لذا، با شناخت دقیق معیارها و شاخصهای نظامهای رتبه بندی جهانی می توان به سیاستگذاری، تدوین برنامه های راهبردی، طراحی دقیق و همهجانبه شاخصهای عملکردی رتبهبندی مؤسسات و دانشگاهها پرداخت و با ایجاد یک محیط رقابتی، پیشرفت سریع و دستیابی به اهداف آموزش عالی را تسهیل نمود.

نظامهای رتبهبندی:
نظام رتبهبندی تایمز
نظام رتبهبندی سازمان کنفرانس اسلامی
نظام رتبهبندی شانگهای
نظام رتبهبندی لایدن
نظام رتبهبندی QS
نظام رتبهبندیScimago
نظام رتبهبندی وبومتریکس
نظام رتبهبندی تایوان
نظام رتبه بندی URAP