دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه / نظام‌های رتبه‌بندی‌

نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی

نظام­های رتبه­ بندی بین­‌المللی دانشگاه­ها متأثر از رقابت­های شدید دانشگاه­ها در سطح ملی و بین­ المللی در راستای  اهدافی چون: ارتقای کیفیت دانشگاهها، مشارکت دانشگاه‌ها در انتقال علم و دانش به جامعه علمی و راهنمایی و جذب دانشجویان در گزینش دانشگاهی که می‌خواهند در آنجا درس بخوانند و ... ایجاد شده ­اند. منظور از رتبه­ بندی شناخت جایگاه یک مؤسسه در مقایسه با سایر مؤسسه‌ها بر اساس اندازه‌گیری ترکیبی از معیارها و شاخص‌هاست که در نهایت فهرستی از اسامی دانشگاه‌ها و مؤسسات به‌صورت رتبه‌بندی شده، اعلام می­گردد. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات،  بخش لاینفک نظام‌های آموزش عالی محسوب می­ شود و  با ارزیابی هدفمند، ساختاریافته و دقیق عملکرد دانشگاه­ها، ارتقای کیفیت آن­ها تداوم می­ یابد. لذا، با شناخت دقیق معیارها و شاخص­های نظام­های رتبه­ بندی جهانی می­ توان به سیاستگذاری، تدوین برنامه ­های راهبردی، طراحی دقیق و همه‌جانبه شاخص‌های عملکردی رتبه‌بندی مؤسسات و دانشگاه­ها پرداخت و با ایجاد یک محیط رقابتی، پیشرفت سریع و دستیابی به اهداف آموزش عالی را تسهیل نمود.

نظام‌های رتبه‌بندی:

نظام رتبه‌بندی لایدن

نظام رتبه‌بندی سازمان کنفرانس اسلامی

نظام رتبه‌بندی شانگهای

نظام رتبه‌بندی QS

نظام رتبه‌بندیScimago

نظام رتبه‌بندی وبومتریکس

نظام رتبه‌بندی تایمز