نظامهای رتبه بندی بینالمللی دانشگاهها متأثر از رقابتهای شدید دانشگاهها در سطح ملی و بین المللی در راستای اهدافی چون: ارتقای کیفیت دانشگاهها، مشارکت دانشگاهها در انتقال علم و دانش به جامعه علمی و راهنمایی و جذب دانشجویان در گزینش دانشگاهی که میخواهند در آنجا درس بخوانند و ... ایجاد شده اند. منظور از رتبه بندی شناخت جایگاه یک مؤسسه در مقایسه با سایر مؤسسهها بر اساس اندازهگیری ترکیبی از معیارها و شاخصهاست که در نهایت فهرستی از اسامی دانشگاهها و مؤسسات بهصورت رتبهبندی شده، اعلام میگردد. رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات، بخش لاینفک نظامهای آموزش عالی محسوب می شود و با ارزیابی هدفمند، ساختاریافته و دقیق عملکرد دانشگاهها، ارتقای کیفیت آنها تداوم می یابد. لذا، با شناخت دقیق معیارها و شاخصهای نظامهای رتبه بندی جهانی می توان به سیاستگذاری، تدوین برنامه های راهبردی، طراحی دقیق و همهجانبه شاخصهای عملکردی رتبهبندی مؤسسات و دانشگاهها پرداخت و با ایجاد یک محیط رقابتی، پیشرفت سریع و دستیابی به اهداف آموزش عالی را تسهیل نمود.
نظامهای رتبهبندی:
نظام رتبهبندی لایدن
نظام رتبهبندی سازمان کنفرانس اسلامی
نظام رتبهبندی شانگهای
نظام رتبهبندی QS
نظام رتبهبندیScimago
نظام رتبهبندی وبومتریکس
نظام رتبهبندی تایمز